PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY Rokytnice Šanov Hostětín Žítková Lopeník Bojkovice Rudice

Město Bojkovice

Ke třem gotickým kostelům [ Cyklotrasa ]

V lipnickém podhradí stojí tři kostely: sv. Martina v Dolním Městě, sv. Jiří v Řečici a sv. Markéty v Loukově. Všechny jsou dochovanými svědky gotického umění, architekturou počínaje a nástěnnými malbami konče.

Z náměstí Trčků z Lípy přejedete po mostě přes Sázavu a hned za ním odbočíte vpravo směrem na Humpolec. Projedete obcemi Závidkovice a Radostovice, odbočíte vpravo a přijedete do Dolního Města. Po levé straně budete mít dřevěnou hranolovitou zvonici se zděným přízemím a první ze tří slibovaných gotických kostelů. Existoval patrně již koncem 13. století a původně byl zasvěcen sv. Janu Křtiteli.

Nedaleký hostinec U Muchů můžete využít k malému občerstvení a pak pokračovat ke křižovatku tvaru T, kde odbočíte doleva. Na další křižovatce, již za Dolním Městem, se dáte doprava, mírně do kopce. Po rovince, která následuje, se dostanete na křižovatku u rybníku Kamenná trouba, kde odbočíte doprava na Řečici. Na malém návršíčku se krčí prastarý kostelík sv. Jiří, který se v písemných pramenech poprvé objevuje v listině z roku 1352.

Z Řečice se vydáte po silnici přes obce Bystrá a Záběhlice do Proseče. V místě, kde silnici křižuje červeně značená turistická trasa, odbočíte po ní doleva a zhruba po 200 m si můžete prohlédnout si zbytky věžové tvrze z konce 14. století. Vrátíte se na silnici a pokračujete do obce Kaliště. Tady můžete návštěvou hostince - rodného domu známého dirigenta a muzikanta Gustava Mahlera. Hostinec je současně zařízen jako výstavní a koncertní sál.

Z Kališť pojedete směrem na Ledeč n. S., ale zhruba po třech kilometrech, za osadou V Horách, odbočíte vpravo na úzkou asfaltovou silničku. Projedete lesem, na křižovatce odbočíte doprava a přijedete do Rejčkova. Čeká vás krásné svezení s kopce přes Dobrou Vodu Lipnickou a zatáčkami s nádherným výhledem do krajiny, jíž dominuje zřícenina hradu Lipnice, sjedete ke gotickému kostelu sv. Markéty, který stojí dnes zcela osaměle na místě zaniklé vsi Loukova.

Od kostela pokračujete asi půl kilometru po silnici, z níž odbočíte doleva na vyasfaltovanou polní cestu, která vás přivede na okraj Meziklasí. Dáte se doprava a hned vzápětí doleva, do prudkého kopce. Za osadou Smrčensko uvidíte Panuškův dub, námět několika obrazů akademického malíře Jaroslava Panušky, který v blízkém "srubu", jak svému domu říkal, žil od roku 1923. Zemřel v roce 1958 a je pohřben ve Světlé nad Sázavou.

Minete samotu Radkovec a z prudkého kopce sjedete do Františkodolu. Odtud můžete pokračovat buď dál přes Lipničku (možnost občerstvení v hospůdce U Novotných) a do Světlé n. S., nebo doleva do Mariadolu, kde se můžete občerstvit v penzionu (za hezkého počasí lze posedět venku). Po lanové lávce se pak dostanete na druhý břeh řeky Sázavy a budete pokračovat proti jejímu toku do Dolní Březinky a dál do Světlé n. S.